Kunst. De alien van de arbeidsmarkt. Het ondergeschoven kind. De zwarte piet. En iedereen maar BTW betalen om een of andere armoedige groep kunstenaars een uitkering te bezorgen. Het moest maar eens afgelopen zijn met die klaplopers. Waar van Gogh nog enigszins fatsoenlijk een bloem op een doek wist af te beelden, komen de kunstenaars van tegenwoordig niet verder dan een gele vlek. En dat alles van onze belastingcenten. Of had ik dat al gezegd. Nee? Nou, dan doe ik het nog een keer: Van onze belastingcenten. Onze zuurverdiende centen, die we net zo goed, ik zeg maar wat, hadden kunnen uitbesteden aan de vluchtelingenhulp. Of ga ik nou te ver? Nee? Nou, dan wil ik het wel zo stellen; de kunst heeft drenkelingen op haar geweten. Of niet?

Djoca Reijntjes en Robert van Laar trekken ten strijde deze Blauwdruk. Zij brengen in kaart wat het werk van de toekomstige kunstenaar waard is. Gewapend met een goed humeur en een stel pittige vragen leggen zij het vuur aan de schenen van de bezoeker. De bezoekers zijn immers de spreekwoordelijke Twin Towers waar al die grootscheepse contemporaine werken op afgevuurd worden. En bij die impact moet je het zoeken; de waarde van kunst. Wat brengt zij teweeg?

Djoca en Robert zeulen de antwoorden met zich mee richting hun doorzichtige tent en maken drie├źndertig uur lang live de balans op.