Cyanne van den Houten (1994) produceert 50% autonoom werk, en 50% werk op conceptuele basis. In haar autonome werk zoekt Van den Houten de grenzen van het medium op, en wordt nieuwe media vaak ingezet als producent van het werk. Vaak begint het werk analoog en wordt het op digitale wijze uit zijn verband getrokken. En het liefst valt het weer door de risograaf of zeefdruk als tastbaar drukwerk in de hand. Alle ontdekkingen op het autonome vlak, wat per productie verschilt, worden ingezet (werk) vanuit conceptuele basis. Om zo bij te blijven met techniek, en wat inhoudelijk is ook nog met vorm te (kunnen) vertellen.
Van den Houten geeft graag de gebruiker een nieuwe functie op het internet, vertelt interactieve verhalen in VJ-sets, geeft een identiteit aan een expositie of maakt gewoon een boekontwerp. In alle media niet bang zijn voor de toekomst en een zwak hebben voor natuur, technologie, (informatie)systemen en onderzoek. Reageren op actualiteiten met nieuwe media is waar Van den Houten zich het liefst mee bezighoudt. Spanningsvelden (als beeldenstorm, copyright en privacy) van de digitale wereld omzetten tot ethiek of semiotiek. Onder het motto: analyseren, ensceneren en open laten voor interpretatie door het juiste te communiceren.